fbpx

Choć Joga w ostatnich latach stała się bardzo popularna, jej rozumienie jest nadal dość powierzchowne. Dlatego w tym artykule zebrałam siedem kluczowych (z mojego punktu widzenia) i dość nieoczywistych korzyści, jakie daje regularna praktyka Jogi. 

CZYM JEST JOGA?

Joga to zestaw praktyk (ćwiczeń fizycznych, technik oddechowych i medytacji), a także postawa wobec życia, która ma swoje korzenie w filozofii Wschodu. Tłumacząc dosłownie joga oznacza jedność i można powiedzieć, że to właśnie jedność (czyli spójność pomiędzy tym, co myślisz i czujesz, a tym jak działasz i wyrażasz się w świecie) jest celem jogi.

KORZYŚCI Z PRAKTYKI JOGI

Choć większościom ludzi praktyka jogi kojarzy się głównie z wzmocnieniem i uelastycznieniem ciała, joga oferuje znacznie więcej. Dzięki regularnej praktyce:  

1. NAUCZYSZ SIĘ UWALNIAĆ OD STRESU I NAPIĘCIA

Niezależnie od tego, jaki styl życia prowadzimy, wszyscy jesteśmy narażeni na permanentny stres, choćby z uwagi na niespotykaną jeszcze kilkadziesiąt (czy nawet kilkanaście) lat temu bodźców, która do nas dociera każdego dnia. 

Skoro stres stał się naszą codziennością, nową normą powinno stać się także regularne rozładowywanie kumulującego się napięcia, ponieważ długotrwałe pozostawanie w tym stanie, zaburza funkcjonowanie całego organizmu (więcej na ten temat przeczytasz w tym artykule).

Jak działa organizm w stresie?

W stresie organizm jest nastawiony na przetrwanie. Nie myślimy wtedy jasno i na dłuższą metę nie jesteśmy w stanie działać efektywnie. Osłabia się praca wszystkich narządów, pogarsza się jakość snu i życia seksualnego. Tracą na tym także nasze relacje, bo w stresie nie ma miejsca na uprzejmość czy budowanie bliskości.

Praktyka Jogi za pomocą ruchu zapewnia rozładowanie powstałego napięcia oraz rozluźnienie i regenerację za pomocą świadomego, pogłębionego oddechu, który przełącza nas w tryb regeneracji.

2. ZAZNASZ GŁĘBOKIEGO SPOKOJU I ROZLUŹNIENIA 

… a kiedy uwolnisz napięcie (również to gromadzone przez lata), powrócisz do swoich ustawień „fabrycznych”, czyli stanu lekkości, radości i niczym niezmąconego spokoju.

Jeśli doświadczysz tego stanu choć raz, będziesz miała doskonały punkt odniesienia. To znaczy, kiedy z jakiś powodów on na chwilę zniknie (co jest zupełnie normalne), będziesz wiedziała, że “coś” jest nie tak. Dopóki nie miałaś tego doświadczenia, może nie czułaś się w pełni rozluźniona, ale niekoniecznie miałaś świadomość, ze można się czuć inaczej. Wspomnienie tego stanu może dać Ci bodziec do odpowiednio szybkiej reakcji (co by się za bardzo znów nie zapętlić). 

3. NAUCZYSZ SIĘ TRANSFORMOWAĆ TRUDNE EMOCJE  

Emocje mają nienajlepszy PR. Przez mężczyzn (na ogół) postrzegane są jako oznaka słabości. Kobiety mają w tym względzie łatwiej, bo społecznie daje się im większe przyzwolenie na odczuwanie. Mimo tego kobiety często także nie potrafią sobie z emocjami radzić i kiedy te się pojawiają, całkowicie przejmują kontrolę nad ich zachowaniami.

Po co są nam emocje?

Emocje pełnią bardzo ważną rolę, dlatego warto je zrozumieć i nauczyć się ich “obsługi”. Są one instynktowną reakcją organizmu na bodźce, docierające ze świata zewnętrznego lub wewnętrznego (myśli). Emocje są więc językiem, za pomocą którego nasz organizm się z nami komunikuje.

Złość dla przykładu jest informacją o tym, że jakaś ważna potrzeba jest w tym momencie niezaspokajana lub że ktoś przekracza nasze granice.

I my możemy się nauczyć posługiwać tym językiem tak samo, jak uczyliśmy się mówić wtedy, gdy byliśmy dziećmi. Z pomocą przychodzi nasze ciało, ponieważ emocje zawsze związane są z konkretnymi reakcjami w ciele.

CO SIĘ DZIEJE, KIEDY WYPIERAMY EMOCJE?

Ignorowanie sygnałów płynących z ciała i wypieranie pojawiających się odczuć, nie tylko uniemożliwia odczytanie docierającej do nas w tej postaci informacji. Sprawia tez, że pojawiające się uczucie zostaje stłumione i upchane w ciele.  

Jako że nikt (w większości przypadków) nie uczył nas, jak radzić sobie z emocjami, tych poupychanych, nieuświadomionych informacji (kodów) mamy w ciele bardzo dużo. Dlatego wielu ludzi dosłownie wyprowadza się ze swojego ciała. Zamieszkują w swojej głowie i tam spędzają większość czasu.

„Wyjście” z ciała pozwala nie czuć emocjonalnego ciężaru. Niestety ceną jest odcięcie drogi do pełnego odczuwania radości i innych pożądanych stanów, ponieważ nie da się selektywnie wyprzeć tylko nieprzyjemnych emocji. Co więcej nawet (albo zwłaszcza wtedy) gdy nie jesteśmy świadomi tych kodów zapisanych w naszym ciele, one kierują naszym życiem.

Dołącz do spotkania na żywo i dowiedz się więcej

O tym, jak(ie) informacje zapisują się w naszym ciele i jak wpływają na nasze życie, opowiem w trakcie transmisji, które odbędzie się w czwartek, 1 kwietnia o godz. 19.30. Jeśli ten temat Cię ciekawi, ustaw sobie przypomnienie, aby być ze mną na żywo.

Uważna praktyka jogi pomaga nam złapać na nowo kontakt z ciałem i stworzyć nowy mechanizm radzenia sobie z emocjami, polegający na ich uważnej obserwacji, rozpoznaniu i stopniowej transformacji.

KIEDY WARTO SIĘGNĄĆ PO PROFESJONALNĄ POMOC?

W tym miejscu muszę zaznaczyć, że nie wszystko da się „załatwić” na macie. Czasem warto skorzystać z profesjonalnej pomocy terapeuty. Doświadczony terapeuta może spojrzeć obiektywnie (co samemu bardzo trudno jest zrobić) i pomóc nam rozpoznać mechanizmy, które nas blokują lub są dla nas szkodliwe i się od nich uwolnić.

Dlatego jeśli czujesz, że pod powierzchnią jest coś, z czym trudno będzie Ci poradzić sobie samej, nie bój się. Sięgnięcie po pomoc nie jest oznaką słabości. Wręcz przeciwnie, świadczy o ogromnej odwadze i dojrzałości.

4. PODNIESIESZ POZIOM ENERGII ŻYCIOWEJ  

Dzięki praktyce jogi nauczysz się skutecznie odpoczywać i ładować swoje „baterie”, ale też stopniowo uwolnisz energię, która dotąd była zablokowana. 

Długotrwałe tłumienie i wypieranie emocji i potrzeb (o czym pisałam w poprzednim punkcie), jest tak naprawdę podejmowaniem wysiłku, aby czegoś nie zrobić (nie zareagować) lub nie zauważyć, co pochłania ogromne ilości energii.

Te stłumione reakcje zapisują się w różnych zakamarkach naszego ciała, blokując swobodny przepływ energii. Kierując uwagę w te zamrożone i usztywnione miejsca i wprowadzając łagodny ruch, zyskasz więcej swobody i przestrzeni i tym samym pozwolisz energii znowu swobodnie płynąć.

5. TY DECYDUJESZ, JAK REAGUJESZ  

Poprzez budowanie nadmiaru, wyciszanie fal myśli oraz pozostawanie w kontakcie z ciałem i płynącymi z niego sygnałami, będziesz w stanie stworzyć (stopniowo coraz większą) przestrzeń pomiędzy bodźcem a reakcją

To znaczy, że zamiast reagować nawykowo i automatycznie (np. wybuchem złości) na trudną sytuację, będziesz mogła się na chwilę zatrzymać i dokonać świadomego wyboru, jak zachowasz się w danej sytuacji.

6. ZYSKASZ UMIEJĘTNOŚĆ W DZIAŁANIU  

Prawdziwego Jogina_kę poznasz nie po tym, jak skomplikowane pozycje jest w stanie wykonać, a po tym że ma kontrolę nad własnym umysłem, która przekłada się na jego postawę i skuteczność w codziennym życiu.

Dzięki regularnej medytacji zyskasz opanowanie, zdolność koncentracji, zdolność widzenia rzeczy, takimi jakimi są i umiejętność podejmowania trudnych decyzji. Z przejrzystością w umyśle, energią do działania i bez przeszkadzających stanów umysłu, będziesz jak strzała, która leci prosto do celu.

7. NABIERZESZ DYSTANSU DO WYZWAŃ I TRUDNYCH SYTUACJI   

Naturą świata jest nieustanna zmienność. Zaakceptowanie tej przemijalności jest najtrudniejszą i jednocześnie najbardziej wyzwalającą lekcją, jaką może dać Ci praktyka Jogi.

Dzięki regularnej praktyce doświadczysz, że choć okoliczności się zmieniają (i nie na wszystko masz wpływ,) jest w Tobie coś, co pozostaje niezmienne. Doświadczysz też, że poczucie szczęścia rodzi się wewnątrz i nie jest zależne od okoliczności. 

Tego nie nauczysz się z żadnej książki

To właściwości, które można wypracować tylko w praktyce, krok po kroku tworząc nowe nawyki w umyśle.

Print Friendly, PDF & Email