fbpx

Skoro dobre zdrowie zaczyna się od dobrego trawienia, pierwszym krokiem w trosce o zdrowie, powinno być zadbanie o swój ogień trawienny*. W artykule znajdziesz kilka wskazówek, jak to zrobić. 

*W poprzednim artykule tłumaczyłam, co to ogień trawienny i jaki wpływ na nasze zdrowie ma trawienie -zajrzyj tutaj

Jedz zgodnie ze swoją konstytucją

Dieta to jeden z głównych czynników regulujących nasze samopoczucie. Znajomość własnej natury oraz przywilejów i wyzwań, jakie się z nią wiążą, jest kluczowa w trosce o dobre zdrowie. Wiadomo o tym nie od dziś. Jednak to, o czym nie mówi się głośno to to, że nie ma uniwersalnych zasad dietetycznych, które sprawdzą się u każdego. 

Najprostszy przykład to sałatki. Świeże warzywa, owoce, pestki. Wydawać by się mogło, że nie ma nic zdrowszego. Ajurweda powie, że zależy dla kogo. Sałatki zawierają (z reguły) zimne i surowe składniki – nasz organizm musi je najpierw podgrzać, by zacząć trawić. Dla osoby z nierównowagą Vata, u której Agni jest osłabione, to będzie dodatkowe wyzwanie.

Do tego wychładzająca natura oraz cierpki i gorzki smak dominujący np. w warzywach liściastych dodatkowo podniosą już i tak wysoki poziom Vata. Z tego punktu widzenia częste jedzenie sałatek i produktów surowych dla osoby typu Vata będzie szkodliwa.

 PONIŻEJ ZNAJDZIESZ WSKAZÓWKI ŻYWIENIOWE DLA KAŻDEJ Z DOSZ

Wskazówki są częścią raportu, który otrzymasz po wykonaniu testu Ajurwedy, na który możesz wykonać tutaj

DIETA DLA VATA

Stosuj, jeśli w Twojej naturze dominuje Vata lub masz aktualnie nierównowagę tej doszy

DIETA DLA PITTA

Stosuj, jeśli w Twojej naturze dominuje Pitta lub masz aktualnie nierównowagę tej doszy

DIETA DLA KAPHA

Stosuj, jeśli w Twojej naturze dominuje Kapha lub masz aktualnie nierównowagę tej doszy

Odwiedź lekarza Ajurwedy

Żaden, nawet najlepszy test nie zastąpi wizyty lekarskiej. Lekarz na podstawie badania z pulsu, dokładnie określi, jaka jest Twoja urodzeniowa konstytucja oraz aktualny stan nierównowagi. Zaleci Tobie odpowiednią dietę, zioła, zabiegi, skieruje na dodatkowe badania i pokieruje ewentualnym procesem leczenia.

Bo Ajurweda to nie tylko prewencja (choć wtedy jest najbardziej skuteczna). To również diagnostyka oraz leczenie.

Nie trzeba w tym celu jechać do Indii. Lekarzy Ajurwedy jest w Polsce coraz więcej. Wybieraj jednak tych sprawdzonych. Ja z czystym sumieniem mogę polecić Tobie ośrodek Sri Sri Ayurvedy. Ich lekarze przyjmują głównie w Warszawie, ale regularnie pojawiają się również w innych miastach Polski.

Używaj przypraw 

Ajurweda wyróżnia 6 smaków – słodki, słony, kwaśny, gorzki, cierpki i ostry. Mają one znacznie więcej funkcji niż tylko poprawa smaku przygotowywanych dań. Wiążą się z konkretnymi leczniczymi właściwościami.

Właściwości i zastosowanie przypraw to temat na oddzielny post. W skrócie chcąc stymulować swój ogień trawienny, szukaj przypraw rozgrzewających i osuszających, takich jak:

1.

Imbir

Król wśród przypraw. Ma wiele właściwości, jedną z nich jest to, że przy regularnym spożywaniu eliminuje Ama. Możesz spożywać w każdej postaci, ale w przy dolegliwościach trawiennych lepiej się sprawdzi imbir suszony. Dodatkowo po obfitym posiłku Karolina i Maciej Szaciłło w książce „Przyprawy, które leczą” polecają pić domowy imbirowy tonik:

Imbir zetrzeć na tarce i wycisnąć przez gazę (ok. 50 ml soku), zmieszać z 1-2 łyżeczkami soku z cytryny i miodem do smaku. Wypijać po obfitym posiłku.

2.

Kmin Rzymski

W umiarkowanych ilościach mogą go stosować wszystkie dosze. Zwiększa ogień trawienny oraz uwydatnia smak potraw. Równoważy wszystkie trzy dosze. Dodawaj do potraw typu gulasze, curry i inne. A w przypadku gazów lub wzdęć przygotuj napar z rozgniecionych ziaren kminu, czarnego pieprzu i mielonego imbiru („Przyprawy, które leczą” K. i M. Szaciłło).

3.

Koper włoski

Niezawodny w przypadku różnych zaburzeń trawiennych, nie tylko u dzieci, ale także dorosłych. Możesz dodawać do potraw lub kupić w formie saszetek i zaparzać jako herbatę. Ma specyficzny, lekko słodkawy smak.

4.

Kolendra

W kuchni stosuje się go w formie nasion lub zmielonej oraz natkę kolendry. Ma szerokie zastosowanie, w szczególności wzmaga apetyt i wzmacnia ogień trawienny, równoważy wszystkie trzy dosze. Nasiona miel tuż przed użyciem, ponieważ szybko traci aromat i właściwości. Natkę dodawaj na samym końcu, nie gotuj, aby nie straciła cennych składników odżywczych.

5.

Inne

Inne przyprawy, które wzmocnią Twoje trawienie to na przykład chilli (w umiarkowanych ilościach, szczególnie Pitta), pieprz, czarna gorczyca, cynamon, gałka muszkatołowa. 

Jak używać przypraw? 

Aby wydobyć smak i właściwości przypraw, należy je prażyć. Prażenie wydobywa smak i aromat przypraw. Zazwyczaj sprawia też, że stają się łatwiej strawne.

Możesz prażyć na sucho lub na tłuszczu. Do smażenia najlepsze jest ghee (masło klarowane) lub olej ryżowy. Na samym początku prażymy nasiona (kmin, gorczyca, czarnuszka itp.), potem dodajemy przyprawy świeże (czosnek, imbir, cebula, chilli), a na końcu przyprawy sypkie takie jak kurkuma, cynamon, mielona kolendra i inne. Dopiero do tego dodajemy warzywa, owoce czy inne składniki.

Różnica w smaku (w porównaniu gdybyśmy dodali je po prostu do gotowania) jest kolosalna.

Jak używać przypraw? 

Aby wydobyć smak i właściwości przypraw, należy je prażyć. Prażenie wydobywa smak i aromat przypraw. Zazwyczaj sprawia też, że stają się łatwiej strawne.

Możesz prażyć na sucho lub na tłuszczu. Do smażenia najlepsze jest ghee (masło klarowane) lub olej ryżowy. Na samym początku prażymy nasiona (kmin, gorczyca, czarnuszka itp.), potem dodajemy przyprawy świeże (czosnek, imbir, cebula, chilli), a na końcu przyprawy sypkie takie jak kurkuma, cynamon, mielona kolendra i inne. Dopiero do tego dodajemy warzywa, owoce czy inne składniki.

Różnica w smaku (w porównaniu gdybyśmy dodali je po prostu do gotowania) jest kolosalna.

Pij odpowiednią ilość wody

Niewystarczająca ilość wypijanej wody zawsze w pierwszej kolejności odbije się na jelitach.

W jelicie grubym następuje stopniowe formowanie kału i zawracanie wody z powrotem do systemu, gdzie jest wykorzystywana do kluczowych procesów życiowych. Odpowiednia ilość wody, po prostu musi być zawrócona. Jeśli więc nie wypijemy jej wystarczająco dużo, mniej zostanie w jelitach – a tym samym nasz stolec będzie mniej nawilżony. A to prosty przepis na zatwardzenie.

Co ważne, wody nie powinniśmy jednak pić 30 minut przed i co najmniej 30 minut po posiłku, aby nie gasić ognia trawiennego.  

Zwróć uwagę, kiedy i jak jesz 

Wielu ludzi (łącznie ze mną) je pod wpływem emocji lub stresu. To dlatego, że jedzenie kojarzy nam się z czymś przyjemnym, przynosi chwilowe ukojenie i rozładowuje napięcie.

To jednak źle wpływa na ogień trawienny i długoterminowo może prowadzić do zaburzeń wagi czy odżywiania. Dlatego bądź uważną obserwatorką. Zwracaj uwagę, w jakich okolicznościach sięgasz po jedzenie. Zauważaj, czy w danym momencie zaspokajasz swoją potrzebę fizyczną czy emocjonalną. Staraj się jeść tylko wtedy, gdy jesteś głodna, jednocześnie nie biczuj się, jeśli już zjadłaś to ciastko. 

Nie przejadaj się i nie bój się ominąć posiłku, jeśli czujesz, że poprzedni jeszcze zalega na żołądku. 

Wykonaj test

Dzięki niemu poznasz swoje Prakriti oraz otrzymasz indywidualny raport z cennymi wskazówkami, które będziesz mogła wdrożyć do swojego życia od zaraz.