fbpx

Jeść czy nie jeść? W internecie znajdziesz wiele sprzecznych informacji i wykluczających się wzajemnie zaleceń.

A co mówi na ten temat Ajurweda? Że to zależy. I to właśnie jest w niej najpiękniejsze. Nie ma w niej złotych reguł, które mają zastosowanie do każdego. Bo Ajurweda uwzględnia naszą indywidualność.

Od czego to zależy?

Od tego, jaką jesteś konstytucją, jaka jest aktualnie pora roku, jaki jest Twój obecny stan nierównowagi i … tego, co Tobie obecnie podpowiada Twoje ciało.

Pewnie nie raz słyszałaś, że bez śniadania nie powinnaś wychodzić z domu i że śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Ajurweda nie jest taka jednoznaczna.

To obiad, a nie śniadanie powinien być najważniejszym i najbardziej obfitym posiłkiem dnia. To wtedy (pomiędzy 10 a 14) ogień trawienny jest najsilniejszy.

TWOJE ŚNIADANIA WCALE NIE MUSZĄ BYĆ KRÓLEWSKIE.

PO JEGO ZJEDZENIU POWINNAŚ BYĆ GOTOWA DO DZIAŁANIA, A TO TRUDNE, GDY WSZYSTKIE SIŁY ORGANIZMU SKONCENTROWANE SĄ NA TRAWIENIU

Śniadania dla Vata, Pitta i Kapha

JEŚLI JESTEŚ OSOBĄ TYPU VATA

Nie powinnaś pomijać śniadania. Długie przerwy w jedzeniu Tobie nie służą. Zadbaj o ciepłe, treściwe i niezbyt obfite śniadania. Lepiej jedz często, a mało. Wszelkiego rodzaju owsianki i dania oparte na zbożach sprawdzą się doskonale. 

JEŚLI JESTEŚ OSOBĄ TYPU PITTA

Z reguły również powinnaś jeść śniadania. Stawiaj jednak na łagodność. Unikaj ostrego, tłustego i kwaśnego jedzenia. 

JEŚLI JESTEŚ OSOBĄ TYPU KAPHA

(Zazwyczaj) z powodzeniem możesz pominąć śniadanie. Może się okazać, że poczujesz się dzięki temu znacznie lżej. Twoje ciało potrafi gromadzić zapasy, z których może skorzystać w trakcie okresowej głodówki. 

Bądź jednak szczególnie uważna zimą. W taka pogodę, będziesz prawdopodobnie potrzebowała się czymś rozgrzać. Może wystarczy np. gorąca imbirówka. 

NIE WIESZ, JAKĄ DOSZĄ JESTEŚ?

Wykonaj test

Dzięki niemu poznasz swoje Prakriti oraz otrzymasz indywidualny raport z cennymi wskazówkami, które będziesz mogła wdrożyć do swojego życia od zaraz.

 

WĘGLOWODANY CZY BIAŁKA I TŁUSZCZE?

Poranek to dobry czas na słodkie pokarmy. To wtedy wątroba najlepiej sobie z nimi radzi. Mam oczywiście na myśli naturalną słodycz pochodzącą np. z owoców, ryżu, zbóż itp. Dlatego jeśli lubisz słodkie śniadania (wszelkie owsianki, jaglanki, a nawet naleśniki czy racuchy), nie musisz się ich bać. Pod warunkiem, że są pełnoziarniste i nieprzetworzone.

Licz się jednak z tym, że uczucie sytości może towarzyszyć Ci krócej niż po zjedzeniu śniadania, w którym dominują białka i tłuszcze (np. wszelkie wariacje na temat jajek). Drugi typ śniadań ma wiele zalet. Jego minusem jest jednak to, że jest dość ciężkostrawny i może powodować znużenie.

Wybór należy do Ciebie.

Ważne

W poprzednim artykule pisałam o nawyku czyszczenia języka oraz o jego ważnej funkcji diagnostycznej. Jeśli rano zaobserwujesz duży nalot na języku, a twój oddech przypomina o zjedzonej wieczór wcześniej pizzy, twoja kolacja nie została dobrze strawiona. W takim wypadku pomiń śniadanie. To pozwoli twojemu organizmowi rozprawić się z tym, co zalega, nie obciążając go kolejnym pokarmem.

ALTERNATYWĄ BRAK ŚNIADANIA 

Choć brzmi groźnie, nie taki diabeł straszny. Polega ni mniej, ni więcej na tym, że pierwszy posiłek jesz około południa. W Internecie znajdziesz mnóstwo informacji na ten temat (pod hasłem post przerywany). Dzięki temu rozwiązaniu rano nie obciążasz się trawieniem i możesz na pełnych obrotach ruszyć do działania.

… A TERAZ ZAMIAST SŁUCHAĆ MĄDRYCH RAD, POSŁUCHAJ SIEBIE

Możesz poeksperymentować z różnymi wariantami i zobaczyć, który służy Ci najbardziej. Jeśli po ominięciu śniadania, czujesz, że twój poziom cukru gwałtownie spada, a ty słaniasz się na nogach (vata) lub wkrótce napada cię wilczy głód (pitta), pomijanie śniadania może nie jest najlepszym pomysłem. Pamiętaj jednak, że organizm może potrzebować trochę czasu, żeby się zaadaptować do nowego sposobu funkcjonowania. Daj mu na to szansę, a może się okazać, że brak śniadania może stać się Twoim nowym ulubionym nawykiem.